piątek, 5 grudnia 2014

Przepytywanki Norberta #10. ks. Mateusz Ryba

Dziś w formie wywiadu zapraszamy na Przepytywanki Norberta, a w nich ks. Mateusz Ryba!

1. Jak ksiądz wspomina dzieciństwo?

Dzieciństwo spędziłem w Wieleniu. Moje życie koncentrowało się wokół rodziny, szkoły i kościoła, gdyż tam byłem ministrantem. Powrót do lat dzieciństwa jest powrotem do początków, do źródeł, do tego, co mnie formowało, gdzie wzrastałem. Wspominam ten czas jako beztroskie chwilę do których z chęcią bym powrócił. To były lata pełne życia, zacieśniania więzi rodzinnych i sąsiedzkich. Były to lata wspólnych gier i zabaw z najbliższymi oraz spędzania czasu z rodziną, wspólne spacery, zbieranie grzybów.

2. Dlaczego zdecydował się ksiądz zostać księdzem?

Od samej młodości czułem takie pragnienie i konsekwentnie dążyłem do tego.

3. Do jakich szkół ksiądz chodził?

W latach 1990 - 1998 uczęszczałem do Szkoły Podstawowej
nr 1 w Wieleniu. Następnie kształciłem się w Liceum Ogólnokształcącym w Poznaniu. Było to Niższe Seminarium Duchowne Polskiej Prowincji Zmartwychwstańców im. Bogdana Jańskiego. Z kolei w 2002 roku rozpocząłem studia na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
w Poznaniu, które pomyślnie zakończyłem obroną pracy magisterskiej na temat historii parafii w Piłce.

4. Skąd ksiądz pochodzi?

Skąd? Stąd co wszyscy, od Boga. Bo Bóg jest Miłością. On nas stworzył cały wszechświat, ludzi. Więc wszystko od niego pochodzi, a urodziłem się w Czarnkowie. Zostałem ochrzczony w parafii p.w. św. Michała Archanioła i Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Wieleniu. I tam też mieszkałem
i mieszkam, bo tam są rodzice i tam jest mój dom. Sam zaś Wieleń, to miasteczko położone w malowniczej Puszczy Noteckiej. 
Wieleń to miasto w woj. wielkopolskim, w powiecie czarnkowsko-trzcianeckim, położone nad Notecią. W latach 1975-1998 miasto administracyjnie należało do woj. pilskiego. Przez miasto przepływa rzeka Noteć, która ma wielkie znaczenie dla naszego miasta. Rzeka, która dzieli miasto, dziś już nie ma takiego znaczenia, ale dawniej rzeka ta dzieliła na dwie części. Wieleń Północny należał do Niemiec, a Wieleń Południowy do Polski. Kiedy nie było już granicy międzypaństwowej to nadal istniał podział na Wieleń Północny i Wieleń Południowy co obecnie zmieniło się już na dobre i Wieleń jest już jeden. Jednak patrząc od strony podziału Kościoła na diecezje to on istnieje nadal, gdyż dawniejszy Wieleń Północny należy do Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej,a Wieleń Południowy do Archidiecezji Poznańskiej.

5. Jakie są księdza zainteresowania?

Staram się mieć wygospodarowany czas na moje pasje i na inne rzeczy, które lubię robić. Jeśli chodzi o zainteresowania to na pewno lubię słuchać dobrej muzyki, czytać książki, spotykać się z przyjaciółmi, podróżować, robić zdjęcia i mnóstwo innych drobnych spraw.

6. Jak się księdzu podoba w Poniecu?

Póki co – tak! Patrzę pozytywnie, z Bożą pomocą próbuję robić to, co zostało mi powierzone. Bardzo pozytywnie odbieram naszych parafian i pozostałych mieszkańców, generalnie spotykam się z sympatią i życzliwością, a takie przynajmniej mam przekonanie. Owszem, zdarzają się sytuacje „trudne”, jak to w życiu bywa, ale one nie zaważyły jeszcze na negatywnym postrzeganiu. Każde miejsce na ziemi jest darem Boga dla nas. A wszystko, co On stworzył, cały wszechświat jest piękny.

7. Jakie są księdza marzenia?

Moje marzenia? hmm. Mieć dom w górach i spędzać tam dużo czasu.

8. Co chciałby ksiądz osiągnąć?

Moim celem, głównym dążeniem, jest NIEBO.

9. Jak ksiądz lubi spędzać wolny czas?

W wolnym czasie staram się pielęgnować, budować żywe relacje z rodziną i przyjaciółmi.

10. Czego można księdzu życzyć?

Aby każdy z Was radośnie, chętnie i wielkodusznie współpracował ze mną w dziele pozyskiwania dusz dla Jezusa i Maryi.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz